Julian Schneemann is een muzikale avonturier. Alles wat hij aanpakt doet hij net even anders, waardoor hij nieuw licht laat schijnen op een werk. Dat geldt ook voor Canto Ostinato 2.0, Schneemanns hedendaagse versie van het even iconische als hypnotiserende meesterwerk van Simeon ten Holt. De repeterende patronen krijgen een elektronische tegenstem en de ney van Sinan Arat en de percussie van Jeroen Batterink vullen de bekende noten van de pianist op organische wijze aan. Een lichtshow maakt deze eenentwintigste eeuwse Canto-trip compleet.
Simeon ten Holt schreef Canto Ostinato tussen 1973 en 1976. De componist was verstrikt geraakt in de wetten van het serialisme en zocht naar een eenvoudigere en voor luisteraars direct begrijpelijke wijze van direct muzikaal communiceren. Met een tonaal basisthema, dat hij al improviserend aan de piano componeerde, construeerde hij het repeterende bouwwerk dat inmiddels een eigen leven is gaan leiden. Er zijn inmiddels vele versies, maar het stuk blijft altijd kaarsrecht overeind en even fascinerend als hypnotiserend.
PROGRAMMA
Ten Holt – Canto Ostinato
MUSICI
Julian Schneemann, toetsen
Sinan Arat, ney
Jeroen Batterink, percussie