De Spaanse furie die Manuel de Falla losliet in zijn balletten, de aan waanzin grenzende virtuositeit van Saint-Saëns’ Introduction et Rondo capriccioso en Berlioz’ meeslepende Symphonie fantastique maken van dit Phion-concert een waar feest van uiteenlopende emoties. Violiste Hawijch Elders vraagt het uiterste van haar instrument en chef-dirigent Alexei Ogrintchouk mag alles in goede banen leiden een concert op het scherpst van de snede met constant dreigende ontsporingen.
Ontspoord. Dat vonden tijdgenoten ook van Hector Berlioz. Zijn Symphonie fantastique was de waanzin te top. Niet alleen vanwege het krankzinnige en deels autobiografische liefdesverhaal compleet met een heksensabbat en een schavot, maar ook en vooral vanwege de orkestbezetting en de eisen die de componist aan de musici stelde. Berlioz was zijn tijd ver vooruit, maar hij moet het vertrouwen gehad hebben dat er ooit een orkest als Phion op zou staan dat zijn verhaal met alle pracht en praal weet te vertellen.
PROGRAMMA
Falla – delen uit El sombrero de tres picos en El amor brujo
Saint-Saëns – Introduction et Rondo capriccioso
Berlioz – Symphonie fantastique
MUSICI
Phion o.l.v. Alexei Ogrintchouk
Hawijch Elders – viool