Onvoorspelbaar Verleden (geannuleerd)
Black Sheep can fly | Saman Amini, Nima Mohaghegh
Door de recente opleving van Corona en de maatregelen die daartegen genomen moeten worden, zien Black Sheep Can Fly & Theater Utrecht zich genoodzaakt om de tournee van Onvoorspelbaar Verleden te annuleren. In de huidige onzekere situatie is een tournee zoals we die gepland hadden helaas niet mogelijk en dat betreuren wij enorm. Er is de laatste maanden keihard gewerkt aan de voorstelling, dit besluit is een bittere pil. We zijn voornemens om de productie in een later seizoen alsnog te spelen.
Dit verhaal draait om Amir, ooit een straatschoffie, nu een talentvolle en gerespecteerde zanger aan het toppunt van zijn carrière. Ondanks al het succes is Amir verre van gelukkig. Hij is depressief, drinkt alsof er geen morgen meer is en raakt steeds verder verwijderd van alles wat hem lief is in het leven. Na een mislukt optreden stort zijn wereld in elkaar. Zijn fans en zijn beste vriend keren zich tegen hem. Die avond drinkt Amir als nooit tevoren en belandt in een zwart gat. Als hij weer bijkomt, is hij op het strand van Baarzagh, het station tussen aarde en hel. Amir komt in een hallucinante nachttocht terecht waar hij via donkere krochten en diepe dalen zijn weg naar huis probeert terug te vinden.
Saman Amini’s kracht ligt in de gezongen vertelling. Hij verleidt je nu eens met een bitterzoete blues, dan weer slaat hij je om de oren met scherpe raps, melancholisch en betoverend. Ook in deze voorstelling gaan heatrale scenes en sterk persoonlijke liedjes moeiteloos in elkaar over. En zoals altijd weet Amini humor constant af te wisselen met scherpe inzichten.
Saman Amini: “ Zo veel van onze beweegredenen in het heden zijn gebaseerd op littekens uit het verleden. Het durven inzien en veranderen van disfunctionele gedragspatronen bij onszelf ondersteunt de verbinding met de ander. En de verbinding met de ander is de essentie van ons bestaan. Verbinding met onze families, vrienden en de samenleving waarin wij leven. ”
Over Saman Amini
Saman Amini (1989) werd geboren in de Iraanse hoofdstad Teheran. Op 11-jarige leeftijd kwam hij met zijn ouders naar Nederland. In 2014 studeerde hij af aan de Toneelacademie Maastricht. In de korte tijd sinds zijn afstuderen bouwde hij zowel in het theater als met zijn muziek aan een indrukwekkend oeuvre. Het grote publiek maakte met Amini kennis in Nobody Home (2015, regie Daria Bukvić). Samen met zijn compagnon en filmregisseur Nima Mohaghegh maakte hij met Black Sheep Can Fly meerdere maatschappelijk relevante producties zoals: Samenloop van Omstandigheden (2016), A Seat At The Table (2017) en In het Hol van de Leeuw (2018). In 2019 werd A Seat At The Table genomineerd voor de BNG Cultuurprijs en won hij samen met de acteurs en Mohaghegh voor deze voorstelling de Toneelschrijfprijs. In datzelfde jaar bracht hij het boek Samenloop van Omstandigheden uit. Met zijn muziek heeft hij tot nu toe 900.000 streams en de videoclip voor zijn nummer Laat Me Toe werd genomineerd voor een Edison.
►Bestel gerust met ons flexibele retourbeleid.
►Wij zijn blij dat we u weer in onze zalen mogen verwelkomen om samen te genieten van al het moois dat de podiumkunsten te bieden hebben! Hier leest u meer over hoe wij met corona omgaan.
CREDITS
concept: Saman Amini, Nima Mohaghegh
tekst: Saman Amini, Nima Mohaghegh i.s.m Arie de Mol
tekstuele bijdrage: Vincent van der Valk
fotografie: Bas de Brouwer
regie en muziek: Saman Amini
eindregie en dramaturgie: Nima Mohaghegh
spel: Saman Amini en Arie de Mol
muzikaal leider en muzikant: Martin Verheesen
coach: Thibaud Delpeut
scenografie en licht: Alaa Minawi
ontwerp animaties en grafische vormgeving: Tom Jager
animaties en visuele effecten: Huig van den Hoofdakker
elektronische arrangementen: Rui Reis Maia
hoofd techniek: Oscar Cheizoo
techniek en AV: Mike van de Sande
productie: Black Sheep Can fly / Esmee Verschuur
marketing: Dieke van der Spek i.s.m. Theater Utrecht
zakelijke leiding: Christine de Jager
boekingen: Alles voor de Kunsten
met dank aan: fonds Podiumkunsten, Amsterdams Fonds voor de Kunsten, Prins Bernhard Cultuurfonds, BNG Cultuurfonds, Fonds21
In de pers
'De kracht van deze voorstelling zit niet alleen in de confronterende verhalen, maar ook in de beeldende details, de veelheid van overwegingen en emoties, de rauwe liedjes van Amini en het gloedvolle, uitstekende acteren.'
'Saman Amini geeft pijnlijke, actuele voorbeelden van alledaags racisme in Nederland. Soms op humoristische toon, soms hard.'