Combiticket: KOPZORGEN
Twee indringende, actuele voorstellingen over mentaal welzijn
Musis & Stadstheater Arnhem en Theater a/d Rijn selecteren twee indringende voorstellingen over mentaal welzijn. Actuele en herkenbare voorstellingen over angststoornis en burn-out die onder je huid kruipen. Beleef hoe theatermakers kopzorgen bespreekbaar maken. Bezoek beide voorstellingen en ontvang korting met het combiticket KOPZORGEN. Klik op bestel kaarten voor de combi.
► HARDKOOR in Musis & Stadstheater Arnhem en BANG in Theater a/d Rijn
BANG is een vlijmscherpe monoloog over de ervaring van angst. – Theaterkrant (Iris Spanbroek)
HARDKOOR. Schaamte en zelfkritiek wedijveren met systeemkritiek en woede in Velissarious prachtige, zeer muzikaal en ritmisch door haar vertolkte teksten - en al die stemmen representeren het gebekvecht in het moederbrein.- NRC (Shira Keller)
Hanneke van der Paardt maakt een opvallend debuut met BANG – een voorstelling over de bizarre jaren wanneer je net weg bent bij je ouders, maar nog nergens anders echt aangekomen bent. Over hoe angst je keihard kan pakken. HARDKOOR van Naomi Velissariouis is een stand-up tragedy concert, een stream of self-consciousness op techno, triphop en koormuziek. Door een burn-out trekt een alleenstaande moeder en kunstenaar zich voorafgaand aan haar veertigste verjaardag een jaar lang terug uit het openbare leven.
19 december BANG van Hanneke van der Paardt – Theater a/d Rijn
27 februari HARDKOOR van Naomi Velissariou | Theater Utrecht – Musis & Stadstheater Arnhem
Combiticket 30 euro. Klik op bestel kaarten voor deze combiticket.
► BANG
Je bent negentien, net op kamers, net begonnen aan een nieuwe opleiding, en opeens ben je bang. Eerst hoop je nog dat het alleen een MDMA-dip is, maar dan.. dan blijf je bang. Bang voor spiegels, bang voor ogen, bang voor mensen op straat die dingen roepen. Je schrikt je kapot als je een hard geluid hoort. Je checkt of jij niet ook denkt dat er een betekenis ligt achter de cijfers en letters op de nummerborden van de auto’s. Of de stemmen die je door het openstaande raam hoort of dat geen stemmen in je hoofd zijn. In de monoloog BANG trekt Hanneke van der Paardt haar leven uit elkaar en doet ze vervolgens een poging de hele zooi weer in elkaar te zetten.
► HARDKOOR
Vanuit de stilstand van haar burn-out (die ze ziet als een crisis van het hele systeem, zowel in fysiek, mentaal als spiritueel opzicht) levert ze een gevecht tegen de druk van de tijd, tegen de beelden waaraan ze probeert te ontsnappen door er zich al dan aan te conformeren en tegen haar buitensporige zelfbewustzijn en zelfkritiek. Onder het motto “never waste a good crisis” rekent ze, in het bijzijn van het publiek, af met de persoonlijke en maatschappelijke blind spots, die haar in deze toestand hebben gebracht: haar onzekerheid als alleenstaande moeder, de druk van sociale media, de verstoorde relatie met haar lichaam, de cultus van growth en self improvement, de bullshitisering van ons werkende leven, de vermarkting van de zorg, het failliet van het gezin als fundament van de samenleving en de constante overprikkeling van ons brein als gevolg van onze hedendaagse manier van leven. Via een persoonlijke uitputtingsslag in taal, muziek en beweging baant ze zich een weg naar een schaamteloos bestaan, waarin de never ending zoektocht naar bevestiging plaats maakt voor radicale zelfliefde en een toch-niet-zo-boring balans.