Ton Koopman & Amsterdam Baroque Orchestra
Concerto della suore
Hoe klinkt de muziek van Cozzolani, ook wel 'de vrouwelijke Monteverdi' genoemd? Het Amsterdam Baroque Orchestra o.l.v. Ton Koopman brengt zelden uitgevoerde muziek van vrouwelijke componisten uit de Italiaanse barok naar de grote concertpodia.
PROGRAMMA
Maria Xaveria Perucona - Gaude plaude
Chiara Margarita Cozzolani - Dixit Dominus
Chiara Margarita Cozzolani - Gloria in altissimis Deo
Chiara Margarita Cozzolani - Confitebor tibi Domine
Chiara Margarita Cozzolani - Quis audivit unquam tale?
Chiara Margarita Cozzolani - Laetatus sum
Chiara Margarita Cozzolani - Laudate pueri
Claudio Monteverdi - Sonata sopra Sancta Maria
'De vrouwelijke Monteverdi'
De centrale componist in het programma is Chiara Margarita Cozzolani (1602 - ca. 1677), een Benedictijnse non uit het Santa Radegonda klooster in Milaan. Cozzolani leidde als abdis een van de meest gevierde vrouwelijke muziekensembles van de 17e eeuw en verwierf faam als een van de beste zangeressen en componisten van haar tijd.
Ton Koopman: "Buiten het feit dat dit repertoire historisch gezien fascinerend en uniek is, is het ook nog eens fenomenale muziek. Het werk van Cozzolani is schitterend en virtuoos, en doet qua zeggingskracht vaak niet onder voor de muziek van haar wereldberoemde tijdgenoot Claudio Monteverdi. Deze muziek verdient het om gehoord te worden door een groot publiek."
Een fabuleuze muzikale wereld binnen kloostermuren
Waarom kennen we eigenlijk zo weinig vrouwelijke componisten uit de barok? Geschiedschrijvers en reizigers uit het Italië van de 17e eeuw beschrijven in hun verhalen een fabuleuze muzikale wereld, die geheel uit vrouwen bestaat: zangeressen, instrumentalisten én componisten. Het gaat om de muziekpraktijk die bestond binnen de Italiaanse kloostermuren, gevormd door de nonnen die deze muziek uitvoerden en veelal zelf componeerden. Een intrigerend gegeven, aangezien het kloosterleven in de 17e eeuw gekenmerkt werd door ongekend strenge regels en restricties. Zo mochten vrouwen officieel niet zingen binnen de kerk, en waren de meeste muziekinstrumenten binnen het klooster verboden. Desondanks ontstonden er illustere muziekensembles binnen de vrouwenkloosters, en bevonden zich onder de nonnen uitzonderlijk getalenteerde componisten en musici die een grote reputatie verwierven. Ondanks het feit dat van meerdere nonnen zelfs muziek werd uitgegeven, is deze muziek in de vergetelheid geraakt.
► Meerdere klassieke concerten bestellen? Stel een keuzeserie samen.
Hoe meer u bestelt, hoe hoger uw korting.
►Bestel gerust met ons flexibele retourbeleid.
►Wij zijn blij dat we u weer in onze zalen mogen verwelkomen om samen te genieten van al het moois dat de podiumkunsten te bieden hebben! Hier leest u meer over hoe wij met corona omgaan.
CREDITS
Amsterdam Baroque Orchestra
Nationaal Vrouwen Jeugdkoor
dirigent: Ton Koopman