Brideshead revisited
De Warme Winkel
De Warme Winkel brengt een Engelse literatuurklassieker naar het theater. Florian Myjer en Abke Haring katapulteren deze literatuurklassieker van Evelyn Waugh de 21ste eeuw in, als "een genereus en zeer kwetsbaar portret van twee mensen die voortdurend laveren tussen schaamte en hoop." aldus De Volkskrant.
Kende dit meesterwerk in de vorige eeuw nog een cultstatus onder queers én conservatievelingen, tegenwoordig lijkt deze roman overgeleverd aan de vergetelheid. Terwijl dit misschien wel het meest romantische en Anglofiele boek is dat de literatuur ooit heeft voortgebracht.
Het stiekem-autobiografische Brideshead Revisited (1945) van Evelyn Waugh vertelt het verhaal van Charles Ryder, die als jonge student aan het Oxford van begin 20e eeuw in de ban raakt van de aristocratische familie Flyte. Een zwoele zomer lang laaft hij zich op het paradijselijke familielandgoed aan hun weelderige leven, waarbij hij verliefd wordt op zowel zoon Sebastian als dochter Julia Flyte. Maar met het einde van de zomer en de opkomst van het fascisme dient het volwassen leven zich aan. Hoe graag Charles ook zou willen, de vrijheid van die gouden augustusdagen komt niet meer terug. Wat de opmaat leek voor een radicaal eerlijk en vrijzinnig leven, blijkt het begin van een uitzichtloos en cynisch bestaan.
Zelf vastzittend in een bitter wereldbeeld, was het schrijven van deze roman voor Evelyn Waugh een poging om het geluk uit zijn jonge jaren terug te vinden. Geïnspireerd door dit zelfonderzoek misbruikt De Warme Winkel Brideshead Revisited als vehikel voor een autopsie van de liefde en een ontvouwing van onze (seksuele) identiteit. Met livemuziek gecomponeerd door Rik Elstgeest en de herinneringen en fantasieën van Florian en Abke als kloppend hart, reanimeren ze eindelijk het epische liefdesverhaal waar Waugh zo naar verlangde.
►Brideshead Revisited ging in juni 2023 in première op het Holland Festival en stond een maand lang stijf uitverkocht in de grote zaal van theaterbroedplaats De Sloot. Samen met Toneelhuis bouwt De Warme Winkel Brideshead Revisited om van locatievoorstelling naar een rondreizende grotezaalproductie. Het decor is aangepast, zodat de voorstelling net zoveel impact heeft als in De Sloot.
CREDITS
Concept, tekst en spel: Florian Myjer, Abke Haring
Artistiek advies en eindregie: Ward Weemhoff
Eindregie grote zaaladaptatie: Suze Milius
Scenografie: Scott Robin Jun
Compositie en geluidsontwerp: Rik Elstgeest
Harpiste: Liesbeth Vreeburg
Kostuums: Daphne de Winkel
Campagne beeld: Lonneke van der Palen
Scenefotografie: Sofie Knijff
Coproductie: Holland Festival
Coproductie grote zaaladaptatie: Toneelhuis
Met steun van: Ammodo
► De Warme Winkel
De Warme Winkel is een acteurscollectief dat bestaat uit Vincent Rietveld, Ward Weemhoff en Florian Myjer. Door telkens met gastacteurs, eindregisseurs, kunstenaars en musici te werken is er een grote groep sympathisanten bij betrokken. Ze zijn een eigenzinnige theatergroep met een liefde voor geschiedenis en een grote fascinatie voor de eigen on-overzichtelijke en veelvormige tijd. De voorstellingen zijn een energetische potpourri, waarin ze spelen met stijlen, vormen, clichés, iconen en verwachtingen. Ongepolijst, maar met liefde voor precisie, is het maakproces een zoektocht naar het onderwerp. Zo proberen ze in een speelse, geestige en zware strijd met het onderwerp, de essentie en schoonheid ervan voor het voetlicht te brengen.
► Deze voorstelling staat in de theateropstelling in de Parkzaal van Musis
Het Stadstheater wordt verbouwd. In de tussentijd kun jij blijven genieten van goed theateraanbod. Het merendeel van onze programmering blijven wij aanbieden zoals je gewend bent. Dit doen we op andere locaties, voornamelijk in Musis, waar de twee zalen afwisselend omgebouwd worden tot volwaardige theaterzalen. In de Parkzaal staat een tijdelijke tribune, zodat er een theaterzaal ontstaat met goede zichtlijnen voor onder andere dans en toneel. De plaatsen op tribune zijn niet via de lift bereikbaar.
In de pers
'Een zinderende tweespraak over liefde.'
'Brideshead Revisited ontpopt zich als een genereus en zeer kwetsbaar portret van twee mensen die voortdurend laveren tussen schaamte en hoop.'
'Op hartverscheurende wijze maakt de theatermaker zo de blijvende, giftige invloed van (geïnternaliseerde) homofobie tastbaar.'
'En dan is de voorstelling opeens afgelopen, alsnog met een bijzonder einde, maar zonder inlossing van de verwachtingen die werden opgeroepen. Het verlangen blijft dus, en bij het naar buiten lopen besef je dat dat perfect bij de voorstelling past.'
'Geestige en kwetsbare dialogen over sensualiteit en (queer)identiteit.'
'While 'Brideshead Revisited' is certainly no Waugh adaptation, Myjer and Haring have taken a literary classic and riffed on it freely, in a warm, vulnerable way.'
'Brideshead Revisited zit adembenemend goed in elkaar. Een intens ontroerende duiveluitdrijving.'