EUTERPIANS
LeineRoebana | Elisabeth Hetherington | Maya Fridman | Marianna Soroka
Een ode aan de vrouw. EUTERPIANS neemt het vrouwelijke in kunst en leven als uitgangspunt.
In EUTERPIANS van LeineRoebana nemen Andrea Leine en Harijono Roebana de vreugdevolle creativiteit van Euterpe, de onweerstaanbaarheid van de Sirenen en het martiale van de Amazones tot uitgangspunt. Samen met dansers en musici maken zij de vrouwelijke kracht en energie voelbaar.
Zelfbewust, met passie, twijfel, lichtheid en ironie nemen vrouwen het heft in handen. Elk moment op het podium is een uitnodiging om te voelen, te reflecteren en de schoonheid te ervaren die ontstaat wanneer de poëzie van de (vrouwelijke) ziel zich openbaart in de taal van het lichaam.
EUTERPIANS bevindt zich op de grens van een dansvoorstelling en een concert. Vanuit hun streven om dans, tekst en muziek te vervlechten tot een ondeelbaar integraal geheel, creëren Andrea Leine en Harijono Roebana met oude en hedendaagse klanken van onder meer de 12e eeuwse Comtessa del Dia, Hildegard von Bingen en Barbara Strozzi tot Billie Holiday, Kate Moore en Sofia Goebaidoelina. Solozang, percussie, harmonische compositie, alledaagse bewegingen, woorden en gebaren vormen samen een gelaagde choreografie van klank en beeld. Naast de martiale sensualiteit van de dansers maken ook de klank en ruimtelijkheid van muziek, en beweging en lichaam van de musici deel uit van de choreografie.
Celliste Maya Fridman wordt geroemd om haar bevlogen spel, onvoorwaardelijk theatrale inzet en talent voor interdisciplinair werk. Percussioniste Marianna Soroka is een multi-instrumentalist die met psalterion en vibrafoon net zo thuis is in oude - als in hedendaagse muziek. Zangeres Elisabeth Hetherington, met wie LeineRoebana al langdurig samenwerkt, ontvangt in 2024 de Nederlandse Muziekprijs van Fonds Podiumkunsten. Andrea Leine, Harijono Roebana en Hetherington vinden elkaar in de liefde voor Oude - en Nieuwe muziek, die de loepzuivere sopraan koppelt aan een grote passie voor dans. Al deze vrouwelijke kracht wordt verbonden door de zachte en harde harmonieën van gitaar-experimentalist Wiek Hijmans met wie de choreografen ook veelvuldig werkten. Tatiana Rosa maakt voor dit project elektronische soundscapes om de buitengewone composities van diverse componisten te complementeren. Mede door de teksten van schrijver Erik Bindervoet, die eerder meewerkte aan SOLAS en CABARET DECONSTRUIT, ontstaat een formeel spel dat steeds meer beelden en associaties oproept over de aard van het vrouw-zijn.
► SPECIALE INLEIDING: 30 MINUTEN VOOR AANVANG
Voorafgaand aan de voorstelling nodigt LeineRoebana haar publiek uit om kennis te maken met dansers, musici en choreografen voor een bijzondere inleiding op het toneel: een half uur voor aanvang gaan de zaaldeuren open voor het bij het publiek inmiddels zeer geliefde publieksonthaal! Bijzondere ervaringen tijdens het maakproces en inspiratiebronnen worden gedeeld en er is de mogelijkheid om vragen te stellen, terwijl de dansers en muzikanten zich opwarmen en voorbereiden op de voorstelling. Aansluitend op het publieksonthaal begint de voorstelling.
CREDITS
Concept, choreografie: Andrea Leine, Harijono Roebana
Dansers en musici: Aika Goto, Benedita Crispiniano, Saoirse Lambkin O’Kane, Andrea Pisano, Timon De Ridder, Mariví van den Hooff (stage), Elizabeth Steele (stage), Elisabeth Hetherington (zang), Marianna Soroka (percussie), Maya Fridman (cello), Wiek Hijmans (gitaar)
Tekst: Erik Bindervoet, Andrea Leine Muziek: Beatriz de Dia, Kate Moore, Hildegard von Bingen, Barbera Strozzi, Billy Holiday, Sofia Goebaidoelina, Wiek Hijmans, Maya Fridman, Tatiana Rosa (elektronische soundscapes) en anderen.
Repetitor: Michael Jahoda
Dramaturgische adviezen: Luc de Groen
Lichtontwerp: Jeroen Smith
Decorontwerp: Jeroen Smith en Yvon Muller
Geluidstechniek: Oscar Bouwmans, Arjan van Asselt
Lichttechniek: Barry van Rooijen
Techniek: Thijs Moerland of Nick van der Meij
Productie: Elaine Gadet
Marketing en communicatie: Vera Goetzee
Met dank aan: Chassé Theater Breda, Bestuur en Raad van Toezicht LeineRoebana en de Vrienden van LeineRoebana.
Met speciale dank aan musici Talitha van der Spek en Robbert van Hulzen.
► Prijs van Verdienste voor Andrea Leine en Harijono Roebana
Choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana werden onlangs voor hun bijdragen aan de Nederlandse dans bekroond met de Prijs van Verdienste van Dansersfonds’79, opgericht door het beroemde balletechtpaar Alexandra Radius en Han Ebbelaar. De jury van het Dansersfonds’79 over Andrea Leine en Harijono Roebana: “Hoezeer hun werk zich sinds de oprichting van hun gezelschap LeineRoebana, in 1991, ook heeft ontwikkeld, de twee zijn op indrukwekkende wijze trouw gebleven aan hun eerste uitgangspunt: op intuïtieve wijze associatieve voorstellingen creëren, waarin ‘fysiek denken’, waarachtigheid en de autonome kracht van dans vooropstaan. Daarbij kiezen ze nadrukkelijk voor de combinatie van live-dans met live-muziek. Met als resultaat een reeks imponerende voorstellingen, die altijd volstrekt eigen zijn en vaak een verrassende wisselwerking laten zien tussen dans en de meest uiteenlopende muzikale stijlen, variërend van barok tot gamelanmuziek.”
► LeineRoebana
Het dansgezelschap LeineRoebana van choreografen Andrea Leine en Harijono Roebana staat bekend om haar fysieke danstaal en vernieuwende interacties en vervlechtingen met muziek. Met nieuwsgierigheid zoekt zij de dialoog op met andere culturen en verschillende kunstdisciplines, in overtuiging dat kwetsbaarheid de motor is voor vernieuwing. Muziek heeft een gelijkwaardige plaats in de gelaagde producties waarin zowel dansers als musici bewegen. Muziek en dans vormen samen een geheel. Eén adem. De choreografen ontvingen in 2023 voor hun bijdragen aan de Nederlandse dans de Prijs van Verdienste van Dansersfonds’79. Uit het juryrapport: “imponerende voorstellingen, die altijd volstrekt eigen zijn en vaak een verrassende wisselwerking laten zien tussen dans en de meest uiteenlopende muzikale stijlen.”
► Deze voorstelling staat in de theateropstelling in de Parkzaal van Musis
Het Stadstheater wordt verbouwd. In de tussentijd kun jij blijven genieten van goed theateraanbod. Het merendeel van onze programmering blijven wij aanbieden zoals je gewend bent. Dit doen we op andere locaties, voornamelijk in Musis, waar de twee zalen afwisselend omgebouwd worden tot volwaardige theaterzalen. In de Parkzaal staat een tijdelijke tribune, zodat er een theaterzaal ontstaat met goede zichtlijnen voor onder andere dans en toneel. De plaatsen op tribune zijn niet via de lift bereikbaar.
In de pers
'In de hele ruimte valt alles ineens op zijn plaats.'
'Als middelpunt in een ensemble van dansende sirenen, muzen en amazones steelt de veelzijdige sopraan Elisabeth Hetherington de show in ‘Euterpians’ van Andrea Leine en Harijono Roebana.'