FANTASIA (6+)
Introdans
Vindingrijkheid, fantasie en humor staan centraal in de nieuwe Introdans-familievoorstelling FANTASIA (6+).
Introdans danst Whim, Fractured Fairytale van Alexander Ekman. Deze Zweedse choreograaf staat bekend om zijn heerlijke, aanstekelijke humor. Hij wordt vooral geroemd om zijn meesterlijke timing en de theatrale gekkigheid in zijn choreografieën. Daarnaast is Gallery van Alwin Nikolaïs te zien. Deze in 1993 overleden Amerikaan werd in zijn hoogtijdagen alom geroemd om zijn onuitputtelijke creativiteit en het creëren van ware magie.
Whim, Fractured Fairytale | choreografie Alexander Ekman
Ekmans fantastische gevoel voor humor en timing komen in het komische Whim, Fractures Fairytale perfect tot uiting. Thema van de choreografie is onze eeuwige drang om erbij te willen horen. Op een gewaagde, swingende muziekcollage laat Ekman de dansers allerlei rare capriolen uithalen, koddige pasjes maken, flarden tekst spreken en heel veel gekke bekken trekken. Maar hoe mal de dansers ook doen, Whim, Fractured Fairytale vraagt van de uitvoerders een opperste concentratie en bijna militaire precisie. Eerder al danste Introdans een deel uit het ballet en afgelopen jaar in de voorstelling GEK GEZICHT de volledige versie. Maar door de coronacrisis heeft deze voorstelling maar twee keer het toneel gehaald. Dus tijdens FANTASIA komt deze geweldige choreografie in de herkansing.
Gallery | choreografie Alwin Nikolaïs
Naast Huma Rojo en Napoleon/Napoleon is ook Alwin Nikolaïs’ Gallery een aanwinst voor Introdans. Een toevoeging die voortvloeit uit de keuze van het gezelschap om naast recente en volledig nieuwe creaties ook hoogtepunten uit de rijke, twintigste-eeuwse dansgeschiedenis te presenteren.
Nikolaïs stond erom bekend dat hij elk aspect van zijn werk zelf uitdacht, omdat je volgens hem alleen wanneer álle onderdelen perfect op elkaar aansluiten ware magie kunt creëren. In Gallery (1978) onderzoekt hij zo’n beetje alles wat er met licht en dan vooral met blacklight mogelijk is. Hierdoor zie je vaak enkel bepaalde lichaamsdelen of attributen oplichten, hoofden in de ruimte zweven en dansers even snel tevoorschijn ‘ploppen’ als dat ze verdwijnen. Decennia na de première weet dit werk nog steeds toeschouwers van alle leeftijden te raken. Nikolaïs verstaat de kunst om het oog zó te begoochelen dat je bijna zou vergeten dat je naar dansende mensen kijkt.
►Bestel gerust met ons flexibele retourbeleid.
►Wij zijn blij dat we u weer in onze zalen mogen verwelkomen om samen te genieten van al het moois dat de podiumkunsten te bieden hebben! Hier leest u meer over hoe wij met corona omgaan.
In de pers
'‘Alwin Nikolaïs, the great magician of 20th-century dance'
'Een voorbeeld van Ekmans kundig gemaakte onzinballetten'