Zoeken Menu
Sluit
Hexagon Ensemble (geannuleerd)
  • Klassiek

Hexagon Ensemble (geannuleerd)

Kwintetten voor blazers & piano

Za 14 maart 2020 - 12:00

Musis, Muzenzaal

Uitverkocht
Geweest

Programma

  • Deuren open 11:00
  • Aanvang 12:00
  • Verwachte eindtijd 13:00

Zonder pauze (exclusief drankje)

Helaas is dit concert vanwege het coronavirus definitief geannuleerd.

Programma
Spohr – Kwintet in c, op. 52
Beethoven – Kwintet in Es, op. 16 

Beethoven heeft de hele negentiende eeuw overheerst met zijn muziek. Geen componist heeft zich aan zijn invloed kunnen onttrekken, geen componist heeft iets kunnen schrijven zonder zich rekenschap te geven van de dominantie van Beethoven. Dat geldt voor Mendelssohn, Berlioz, Schumann, Wagner en talloze anderen. Spohr was niet alleen een grote bewonderaar van Beethoven maar ook met hem bevriend.

De lichte kant van Beethoven
Bij de kamermuziek van Beethoven denken we al gauw aan de zeer vooruitstrevende complexiteit van de late strijkkwartetten of de grote pianosonates. Je zou haast vergeten dat de meester uit Bonn veel muziek met een luchtige toon componeerde. In zijn Klassieke periode (voor 1801) componeerde hij veel lichtere en onderhoudende werken én waren er vaak blazers in het spel. Beethoven modelleerde zijn Kwintet opus 16, één van zijn belangrijkste vroege werken, naar het Kwintet KV 452 van Mozart, een werk in dezelfde toonsoort en geschreven voor dezelfde bezetting. Veel valt te zeggen over de overeenkomsten tussen beide werken, maar de verschillen zijn niet minder frappant. Gaat het bij Mozart om pure kamermuziek, Beethoven lijkt een pianoconcert in kleine bezetting geschreven te hebben. De muziek heeft een haast symfonische inslag en meer dan in welk ander vroeg werk lijkt Beethoven alvast een voorschot te nemen op de negen symfonieën die hij later zou schrijven.

Louis Spohr
Vijfendertig jaar na het ontstaan van Mozarts kwintet KV452 en een kwart eeuw na het ontstaan van Beethovens kwintet werd de literatuur voor piano en blazers verrijkt met een derde kwintet, dat van Louis Spohr. Spohr was een van de meest gevierde musici van zijn tijd. Hij kreeg niet alleen veel waardering als violist en dirigent, maar hij werd tevens gezien als een van de grootste componisten van zijn tijd en zijn naam werd in de negentiende eeuw in een adem genoemd met die van Beethoven en Mendelssohn. Op enkele punten week Spohr af van het model dat Mozart en Beethoven hadden gebruikt. Opus 52 is vierdelig en niet driedelig, zoals de twee eerdere kwintetten en bovendien werd de hobo vervangen door de fluit.

►Dit concert is onderdeel van het Festival Beethoven 250.

CREDITS
fluit: Wout van den Berg
hobo: Bram Kreeftmeijer
klarinet: Arno van Houtert
hoorn: Christiaan Boers
fagot: Marieke Stordiau
piano: Frank Peters

Za 14 maart 2020 - 12:00

Musis, Muzenzaal

Uitverkocht
Geweest

Programma

  • Deuren open 11:00
  • Aanvang 12:00
  • Verwachte eindtijd 13:00

Zonder pauze (exclusief drankje)

Anderen bekeken ook

De Mis van Martin

Één van de allermooiste koorwerken ooit is de Dubbelkorige Mis van Frank Martin. Het&n...

Uitverkocht
Kaarten Info