Johannes-Passion J.S. Bach
Orkest van de Achttiende Eeuw & Cappella Amsterdam
Naast de Matthäus Passion is ook nog die andere passie van Bach: de Johannes-Passion. Korter, dramatischer en operatesker volgens velen en qua kracht van de muziek zeker vergelijkbaar. Het Orkest van de Achttiende eeuw breekt een lans voor de Johannes-Passion, samen met Cappella Amsterdam en een scala aan solisten die hun sporen in de oude muziek verdiend hebben. Orkestleider Daniel Reuss bewijst ook deze keer weer dat de Johannes-Passion minstens zo mooi is als de Matthäus.
PROGRAMMA
Bach – Johannes-Passion
De Matthäus Passion met Pasen, het is in Nederland al een traditie sinds het begin van de twintigste eeuw. Steeds vaker klinkt gelukkig ook de Johannes-Passion. Johann Sebastian Bach bracht het werk op Goede Vrijdag 1724 in première. Hij zou er zelf nog een aantal keer naar terug grijpen. Het resultaat is dat er meerdere versies bestaan, omdat Bach aria’s en koren toevoegde, verving of verwijderde. Het maakt niet uit: elke versie is meeslepend en dramatisch en kan met gemak stand houden naast de later geschreven Matthäus Passion.
Het Orkest van de Achttiende Eeuw en Cappella Amsterdam voeren elk jaar een passie van Bach uit. De ene keer de Matthäus, het andere jaar de Johannes. Zo dragen de beide topensembles bij aan de passietraditie in Nederland. Bovendien nemen koor en orkest dit jaar internationale specialisten in het genre mee, zoals de Noorse sopraan Berit Norbakken, Britse bas James Newby en de Schotse tenor Thomas Walker . Gezamenlijk wekken zij onder leiding van Daniel Reuss die emotionele pieken en dalen van het lijdensverhaal tot leven.
MUSICI
Orkest van de Achttiende Eeuw
Cappella Amsterdam
Daniel Reuss – dirigent
Thomas Walker – tenor (Evangelist)
Henk Neven – bas (Christus)
Berit Norbakken – sopraan
Ludmila Schwartzwalder – alt
Nog niet bekend – tenor
James Newby – bas