Kamp
Hotel Modern
Een moderne getuigenis van de gruwelijkheden in Auschwitz.
Een enorme maquette van Auschwitz vult het podium. Overvolle barakken, een spoorlijn, de poort met de woorden Arbeit macht frei. Op toneel wordt de miniatuurversie van het kamp tot leven gewekt: duizenden geknutselde poppetjes van acht centimeter verbeelden de gevangenen en hun beulen. Als reusachtige oorlogsverslaggevers dwalen de spelers met minicamera’s door de maquette, filmen de gruwelijke gebeurtenissen en maken het publiek ooggetuige.
Kamp ging in 2005 in première en is al te zien geweest in heel Europa, in Australië, Japan, de Verenigde Staten, Rusland en Canada.
Artistiek leider Pauline Kalker: “Zoals veel mensen ben ook ik erg geschrokken van het nieuws dat veel jongeren heel weinig over de Holocaust weten, en velen van hen zelfs twijfelen of de massamoord echt heeft plaatsgevonden. Mijn grootvader is in Auschwitz vermoord, en mijn leven lang heb ik bij mijn vader het gemis gevoeld. Toen Hotel Modern de voorstelling Kamp maakte, in 2005, kon ik mij niet voorstellen dat ooit het punt zou komen dat mensen niet meer geloven dat dit echt gebeurd is. We voelen de drijfveer Kamp te spelen nu nog sterker.”
► Reprise (twee seizoenen geleden stond deze voorstelling in het Stadstheater)
CREDITS
Concept en spel: Herman Helle, Arlène Hoornweg, Pauline Kalker
Geluidsconcept en live geluid: Ruud van der Pluijm
Met dank aan: Fien Benninga-Warendorf, die haar kampervaringen wilde delen.
► Hotel Modern
Hotel Modern versmelt muziek, performance, poppenspel en film in beeldende voorstellingen. Maquettes spelen een belangrijke rol: in het theater worden complete miniatuurwerelden gebouwd, bevolkt door duizenden personages. Zo kan het publiek letterlijk vanuit een macroperspectief naar de wereld kijken. Hotel Modern toert over de hele wereld; speelt haar voorstellingen van Parijs tot Milaan en van New York tot Tokio.
In de pers
'De makers hebben een vorm gevonden om het opnieuw over dit beladen onderwerp te hebben: Om aan de orde te stellen tot welke uitersten mensen in staat zijn. In alle oprechtheid.'
'Dappere en geslaagde verbeelding van het onbegrijpelijke.'
'De spelers voelen een eerlijke noodzaak, nu er steeds minder overlevenden zijn, om over Auschwitz te getuigen.'
'Oud, jong, ga hierheen als het kan. Zoiets moois en indringends en unieks zie je zelden.'