Slotconcert: Le sacre du printemps
Piano Biënnale 2023
Door ziekte moet mezzosopraan Barbara Kozelj zich helaas terugtrekken uit het slotconcert van de Piano Biënnale. Hierdoor komt het stuk El Amor Brujo van Manuel de Falla te vervallen.
Gewijzigde programma:
Improvisatie door Daria van den Bercken en Gerard Bouwhuis
Igor Stravinsky – Le Sacre du Printemps
Domenico Scarlatti – Sonate in b, K 87
Frederic Rzewski – Winnsboro Cotton Mill Blues
Stravinsky’s ballet Le sacre du printemps en de flamencodans: beide worden gekenmerkt door strakke en complexe ritmes. Flamencovernieuwer Israel Galván brengt de flamenco en Stravinsky samen als hij in de voetsporen treedt van de legendarische eerste choreograaf-danser van de Sacre, Vaslav Nijinski. De beroemde choreografie van Nijinksi veroorzaakte bij de première in 1913 een groot schandaal, en ook Galván doet met zijn radicale vernieuwingen de flamenco op zijn grondvesten trillen. ‘Vanaf de eerste tel verander ik de atmosfeer op het podium in een arena’, zegt Galván in een interview in De Volkskrant. ‘Ik ben de torero; de pianisten achter hun vleugels zie ik als stieren en Stravinsky’s muziek vormt de rode lap. In 34 minuten probeer ik hen met flamencopassen te tergen, af te matten en klak, klak, klak, te bedwingen.’
Le sacre du printemps, een van de meest grensverleggende werken van de 20e eeuw, wordt hier uitgevoerd in de versie voor twee piano’s. Tussen Israel Galván en de pianisten Gerard Bouwhuis en Daria van den Bercken is sinds hun optreden op de Flamenco Biënnale 2021 een vriendschap ontstaan die nu voor meerdere samenwerkingen zorgt, overal in Europa.
► Dit concert is onderdeel van de Piano Biënnale. Bekijk hier het hele programma van de Piano Biënnale 2023.
► Grenzeloos, baanbrekend en bevrijdend: Free the piano! Piano Biënnale 2023
Iedereen weet wat een piano is. Maar het instrument zag er niet altijd zo uit en klonk ook behoorlijk anders: het heeft door de eeuwen heen grote innovaties meegemaakt. Door componisten werd het gebruik van de piano steeds verder uitgerekt: van het klavecimbel – dat trouwens ook niet uit het niets ontstond – tot de synthesizers van nu. Veranderde de muziek het instrument, of is het andersom?
Tijdens de tweede editie van Piano Biënnale ontdek je de baanbrekende uitvindingen die componisten en pianisten door de eeuwen maakten. We beginnen bij Bach en eindigen bij kunstenaars van nu, als Mathilde Wantenaar en Rami Khalifé. We hebben klavecimbels, fortepiano’s, piano’s waarmee geknoeid is – piano’s van toen, nu en van de toekomst. Natuurlijk bespeeld door grote sterren. Free the piano!
MUSICI
Piano: Daria van den Bercken
Piano: Gerard Bouwhuis
Flamencodans: Israel Galván