Moving Futures
Grenzeloze dans
Laat je verrassen door de betrokken, brutale en barrière-doorbrekende dansmakers en performers van nu.
Van vrijdag 25 maart tot en met vrijdag 3 juni 2022 is Moving Futures Festival te zien in negen Nederlandse steden. Moving Futures is hét festival waar je dans van de nieuwste generatie makers in al zijn verschijningsvormen beleeft. Het festival toont vernieuwende dans in een royaal uiteenlopend programma met voorstellingen, installaties, workshops en (after)talks.
In Arnhem staat het festival in Theater aan de Rijn en het Stadstheater. Bekijk het hele programma op de website van Moving Futures.
In het Stadstheater staan twee voorstellingen: The woman destroyed - Courtney May Robertson & Insatiable acts - Rutkay Özpinar
► The woman destroyed - Courtney May Robertson
Solo over de complexiteit van onderwerping en verzet.
The woman destroyed nodigt uit tot nadenken over vragen rondom keuze, autonomie en controlesystemen. In deze solovoorstelling gaat Courtney in op de complexiteit van onderwerping en verzet. Ze reageert real time op de eisen van een digitaal systeem en het publiek ervaart dit live mee. Hierdoor is elke voorstelling anders.
Het plan van The woman destroyed won in 2020 De Troffel – een stimuleringsprijs van Festival Cement voor jonge makers en werd genomineerd voor de Roel Verniers Prijs van Het Theater Festival België.
► Insatiable acts - Rutkay Özpinar
Dansvoorstelling over de zoektocht naar geluk.
In Insatiable Acts presenteert Rutkay het resultaat van zijn onderzoek naar het hedonisme. Shoppen, drank, feesten, seks, drugs etc. Hoe groter het plezier, hoe groter de drang naar meer. Wat geeft het grootste genot? Dat is de kernvraag van het Hedonisme. Voor de zoekende mens is het een bron van frustratie en onrust die niet snel als zodanig wordt herkend. De drang naar genot lijkt een drang naar het ontvluchten van de werkelijkheid; een vlucht in plezier om de pijn niet te voelen. In de hedonistische zoektocht vervaagt de scheidslijn tussen goed en kwaad. Hebzucht, geld, macht, seksuele agressie, het vernielen van de natuur zijn voorbeelden hiervan. Het genot moet steeds hoger pieken om het nog te voelen. Als het genot ophoudt, komt de pijn steeds harder terug.
We zoeken het geluk buiten onszelf en gaan daarin volledig op. Is in deze zoektocht geluk wel mogelijk?
CREDITS | THE WOMAN DESTROYED
Choreografie & performance: Courtney May Robertson
Kostuums: MAISON the FAUX
CREDITS | Insatiable Acts
Choreografie: Rutkay Ozpinar
Cast: Moët Tsukada, Elaine Meijerink, Yuma Funai, Michelle Comanducci
► Over Rutkay Özpinar
Sinds 2014 is Rutkay Özpinar verbonden aan Korzo en in die tijd hebben is hij gegroeid van het jongste talent van het makershuis tot een volwassen, zelfbewuste maker met een opwindend(e), expressieve eigen bewegingstaal. Op soepele wijze versmelt de choreograaf stijlen waarin hij zelf al jaren danst zoals modern, klassiek ballet en hiphop. Sinds 2019 verdiept Rutkay zich ook uitgebreid in de volksdansen van Turkije, het land van zijn familieroots. Inmiddels vormen de invloeden van die Oriëntaalse volksdansen een organisch onderdeel van zijn bewegingsidioom.