Ocean Breeze
NITE | Mart van Berckel
Dit verhaal is tegelijkertijd absurd, empowering en cringe, gevoed door het verlangen om gezien te worden en daardoor misschien minder alleen te zijn.
Een typische NITE-voorstelling: energiek, muzikaal en hyper actueel. Stel je een vrouw voor. Ze heeft het allemaal: een goede baan, een mooi huis en een liefhebbende zoon. En dan, op een dag, valt ze flauw op haar werk. Na een lange periode van omgaan met vage symptomen moet ze tot inkeer komen: ze is ziek. Een onverklaarbare ziekte vreet aan haar. Het is geen kanker. Het is geen covid. Het is geen aids. Niemand weet wat haar mankeert - maar er hangt iets in de lucht. Misschien is ze allergisch voor de 21e eeuw?
In haar zoektocht naar een geneesmiddel raakt ze steeds meer geïsoleerd. Ze probeert van alles - yoga, dure gezondheidsgoeroes - maar wordt alleen maar zieker. Haar gevecht met de ziekte komt niet overeen met het verhaal dat ze haar hele leven heeft gehoord: als je maar hard genoeg werkt, heb je alles onder controle. Zoals Kim Kardashian zei toen ze een huidziekte kreeg: ‘dit kan mij niet overkomen!’ Maar wat als het wel gebeurt? Wat als je lichaam je dwingt om je eigen kwetsbaarheid onder ogen te zien? Wat als de mensen om je heen deze confrontatie met chaos niet aankunnen?
Ocean Breeze volgt deze vrouw die steeds eenzamer wordt. In een zelf verzonnen tv show die haar leven begint over te nemen, kan ze alles zijn wat ze wil zijn. Ze wordt in haar eigen fantasie de held onder de zieken.
Het NITE ensemble (Sarah Janneh, Bien De Moor, Sanne den Hartogh, Nimuë Walraven en Olaf Ait Tami) en percussionist (Yung -Tuan Ku) belichamen deze oprechte en soms absurde reis: een achtbaanrit die voelt als scrollen door een social media feed. Het is een relevant verhaal over een lichaam dat niet in de norm past, op zoek is naar gemeenschap en vecht om serieus genomen te worden. Ocean Breeze neemt het publiek mee naar het hart van wat het betekent om een (of ander) lichaam te zijn in onze maatschappij.
Geïnspireerd door Todd Haynes, Yolanda Hadid, Kim Kardashian, Olivia Laing, Audre Lorde, Nan Goldin, David Wojnarowicz en anderen die openlijk worstelen met ziekte.
► Nagesprek
Na de voorstelling is er een gesprek waarbij het publiek de kans krijgt om vragen te stellen en dieper in te gaan op de thema's van de voorstelling. Dit gesprek wordt geleid door derdejaars studenten van de acteursopleiding ArtEZ.
► De voorstelling is geschikt voor mensen die geen Nederlands spreken maar wel Engels kunnen lezen. NITE tourt met boventiteling.
►Tijdens de voorstelling wordt er gebruik gemaakt van een stroboscoop en snel knipperende flitslichten. Hoewel dit voor de meeste toeschouwers geen probleem is, kan het voor sommige bezoekers die gevoelig zijn voor dit soort effecten onprettig of zelfs gevaarlijk zijn. We raden deze bezoekers aan om hier rekening mee te houden bij het plannen van hun bezoek.
Kom alvast in de sfeer met de playlist samengesteld door Mauro Casarini:
CREDITS
Regie: Mart van Berckel
Tekst: Lisanne van Aert
Cast: Sarah Janneh, Bien De Moor, Sanne den Hartogh, Nimuë Walraven, Olaf Ait Tami, Dirge Seçil Kuran (percussie)
Compositie: Mauro Casarini
Decor- en lichtontwerp: Vera Selhorst
Kostuums: Joris Suk
Dramaturgie: Friederike Schubert
► Mart van Berckel
Mart van Berckel studeerde piano, muziektheater en regie aan ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten Arnhem en de Zürcher Hochschule der Künste. De afgelopen jaren regisseerde hij voorstellingen bij o.a. De Nieuwe Oost en Theater a/d Rijn. Het werk van Mart is visueel, poëtisch en onbegrensd fantasierijk. Mart gaat daarbij te werk als een componist en beeldend kunstenaar: met grote precisie, oog voor detail en muzikaliteit stemt hij beeld, geluid, tekst, licht en beweging op elkaar af. Zo ontwikkelen zijn voorstellingen zich tot zintuigelijke theatertrips, die aan de ratio voorbijgaan en rechtstreeks in de onderbuik raken.
► NITE
NITE maakt interdisciplinair, energiek en innovatief totaaltheater. Voorstellingen die jong, divers en nieuw publiek trekken in theaterzalen en ver daarbuiten. Het merendeel van hun voorstellingen is meertalig en ‘language no problem’, omdat ze touren met boventitels.
► Deze voorstelling staat in de theateropstelling in de Muzenzaal van Musis
Het Stadstheater wordt verbouwd. In de tussentijd kun jij blijven genieten van goed theateraanbod. Het merendeel van onze programmering blijven wij aanbieden zoals je gewend bent. Dit doen we op andere locaties, voornamelijk in Musis, waar de twee zalen afwisselend omgebouwd worden tot volwaardige theaterzalen. In de Muzenzaal staat een tijdelijke tribune, zodat er een vlakkevloerzaal ontstaat, zoals de kleine zaal van het Stadstheater.