Requiem en Vespers van Mozart
Toonkunst Arnhem Het Nationaal Symphonisch Kamerorkest (Naska)
Het Requiem in d-moll (KV 626) is de laatste, maar onvoltooid gebleven compositie van Mozart. Dat dit Requiem kon ontstaan en inmiddels tot de meest geliefde en gewaardeerde werken van Mozarts gehele oeuvre wordt gerekend, is te danken aan zijn oud-leerling, vriend en collega Frans Xaver Süssmayr, die de compositie na Mozarts overlijden ter hand nam en de meerstemmige muziek completeerde.
De Vesperae Solennes de Confessore (KV 339) ontstonden in 1780 en behoren tot de meest gewaardeerde kerkmuziekstukken uit de Europese muziekgeschiedenis. Vesperae Solennes de Confessore is een in zes delen gecomponeerde Vesper (avondgebed) en volgt de katholieke liturgie voor een Vesperdienst. Het bevat vijf psalmen uit het oude testament en het Magnificat uit het Lucasevangelie. De naam “De Confessore” wijst erop dat het stuk ter ere van een heilige biechtvader is geschreven. “Solennes” betekent “plechtig” en wijst op een orkestbezetting met pauken en trompetten. Wereldberoemd is de sopraansolo “Laudate Dominum”.
Met bijna tachtig leden behoort Toonkunst Arnhem tot de grote gemengde concert-oratoriumkoren in de regio. Het bestaat sinds 1896 en neemt sindsdien een vooraanstaande plaats in tussen de Gelderse koren. Jaarlijks worden tenminste twee concerten gegeven, onder leiding van dirigent Bas van den Heuvel en meestal in Musis Arnhem. Dit concert wordt begeleid door Naska, het Nationaal Symphonisch Kamerorkest.
Uitvoerenden
Dirigent: Bas van den Heuvel
Orkest: Naska
Sopraan: Nikki Treurniet
Alt: Rosina Fabius
Tenor: Seil Kim
Bas: Berend Eijkhout
Orgel: Vincent van Laar